S H I F T 2.25 [---BEGIN PGP MESSAGE---]
vrijdag 20.06.97
http://www.shift.pi.net/

1. PGP voor de massa
2. Internet voor vrouwen
Citaat van de Week
Ontdek je Plekje: Ask Jeeves
Shift Online: Geert-Jan Strengholt
Re: Netscape No!

1. PGP voor de massa

Afgelopen maandag heeft Pretty Good Privacy Inc een nieuwe versie van zijn befaamde encryptieprogramma uitgebracht genaamd PGP for Personal Privacy 5.0. Een versie die definitief moet afrekenen met het gebruiksonvriendelijke verleden van PGP. En als het een beetje meezit ook een aanpassing forceert in de Amerikaanse cryptografiewetgeving. Een wetgeving die export van al te zware cryptografie naar het buitenland verbiedt. Want nog geen dag na de release stond de freeware versie - evenals de gekraakte commerciele versie trouwens - van PGP 5.0 (zowel voor Windows 95/NT als voor Macintosh) op een Amsterdamse ftp-server klaar om door niet-Amerikanen gedownload te worden. Exportverbod of niet.

PGP 5.0 kent een groot voordeel en een groot nadeel. Het voordeel is het gebruiksgemak. PGP 5.0 is namelijk uitgerust met een plug-in voor populaire e-mailprogramma's, te weten Eudora Light en Pro, Microsoft Exchange en Outlook en Claris Emailer. In toekomstige versies van Eudora zal PGP zelfs volledig geintegreerd zijn. E-mail versleutelen is daarmee een click & send handeling geworden. Het nadeel is dat PGP Inc is overgestapt op een andere 'sleutelmaker': in plaats van RSA werkt PGP nu met Diffie-Hellman algoritmes en de Digital Signature Standard voor digitale handtekeningen. Dit omdat PGP Inc in een rechtzaak is verwikkeld met RSA over patenten, terwijl de Diffie-Hellman technologie vrij kan worden gebruikt. 'Wanneer je voor het eerst een set sleutels aanmaakt en je doet dat met 5.0 dan kun je geen versleutelde berichten uitwisselen met mensen die met oudere versies van PGP werken of hebben gewerkt', zegt student computerwetenschappen en maker van de comp.security.pgp FAQ Arnoud Engelfriet. Mensen die reeds over sleutels beschikken, kunnen die wel in PGP 5.0 gebruiken.

Wie geen regels wil overtreden en een brandschone, legale versie van PGP 5.0 wil bemachtigen, moet even geduld hebben. De beheerder van de Internationale PGP Home Page, de Noor Stale Schumaker, is namelijk hard bezig alle 6000 pagina's van de boeken met de PGP 5.0 programmacode in te scannen en daarmee opnieuw het programma te maken. Er bestaat namelijk geen verbod op het exporteren van cryptografie in printvorm (sic). Schumaker: 'Wij zijn een klein clubje activisten die graag zien dat PGP over de hele wereld wordt verspreid. Een versie die bovendien honderd procent legaal is.'

http://www.ifi.uio.no/pgp/pgp50.shtml
http://www.pgp.net/pgpnet/pgp-faq/
http://www.pgp.com/
http://web.mit.edu/network/pgp.html

2. Internet voor vrouwen

Ter gelegenheid van de vandaag gehouden conferentie 'Emancipatie op Internet' zijn de Nederlandse Webgrrls een cursus 'Internet voor vrouwen' gestart. De cursus is gefinancierd met subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Voor de webgrrls zal er een mailinglist komen waarop de grrls, onder deskundige begeleiding van webgrrls-docenten, de cursus kunnen gaan volgen. De Webgrrls komen ook naar je toe deze zomer, want binnenkort zal ook op diverse lokaties in het land les worden gegeven aan belangstellende vrouwen. Naast de basisprincipes van internet komt bijvoorbeeld ook het maken van een homepage aan bod. Op de site zijn mannen ook welkom.

http://www.webgrrls.nl/cursus/

CITAAT VAN DE WEEK

'We hebben ons vanaf het begin gerealiseerd dat die 'hitlijsten' ertoe zouden leiden dat sommigen daardoor aan het manipuleren zouden slaan, dus hebben we detectie-routines ontwikkeld waarmee alle mogelijke vormen van manipulatie eenvoudig te traceren zijn. Ik wil daar niet te diep op ingaan, want dan breng je mensen maar op een idee.'

Aldus Hans Veldhuizen namens NedStat in Planet Multimedia (dat afgelopen week zijn 500ste editie vierde). Het gelauwerde meetsysteem voor website-bezoek kwam deze week even in opspraak. De Daily Planet - ook jarig - berichtte over een 'bug' die was ontdekt door NedStat-gebruiker Lex van den Hondel. Een bug waarmee het bezoeksaantal kunstmatig is op te schroeven. De bug bleek echter oude koek en NedStat verklaarde regelmatig 'fraudeurs' te onderscheppen. Populariteit heeft zo zijn prijs.

http://www.nedstat.nl/top10.html
http://home.pi.net/~hondel/nedstat/
http://www.pi.net/computer/multim/20-6-97/mm20-6-97b.html
http://www.pi.net/archief/daily/dp575.html

ONTDEK JE PLEKJE
~ Ask Jeeves. De eerste search engine met gezond verstand. Ask Jeeves, een butler, is namelijk een intelligente engine. Vraag 'm: How old is Burt Reynolds? en Jeeves komt met betere vervolgvragen en de beste hits van enkele 'normale' engines op een presenteerblaadje. 'Thank you for asking, sir. Here are your hits.'
http://www.askjeeves.com/
~ Wie nou nog durft te zeggen dat er alleen maar mannen op internet zitten...
http://www.nvvh.nl/
~ En heus niet alleen huisvrouwen...
http://women20.miningco.com/
~ Netscape heeft een patch uitgebracht voor de Deense bug. Mensen die Netscape 2.x versies gebruiken hebben echter pech. Zij worden gedwongen hun Netscape te upgraden. Mensen die 4.0 nog niet hadden gedownload, kunnen direct versie 4.01 binnenhalen.
http://home.netscape.com/misc/security_update.html
http://home.netscape.com/download/
~ Hatchoo 2.0 is onderweg! Neerlands beste internet parodie hakt er alvast lekker op los. Wat te denken van de 'Charge Patrick Kluivert'-pagina?
http://www.xs4all.nl/~control/
~ Progressive Networks heeft een final-versie van de RealPlayer (audio en video) uitgebracht. Eentje dus zonder houdbaarheidsdatum.
http://www.real.com/40/get.html
~ The Chairman Smiles, een prachtige collectie propagandaposters uit China, de voormalige Sovjet-Unie en Cuba gepresenteerd door het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis.
http://www.iisg.nl/chairman/
~ Lsoft, maker van mailinglijst-software Listserv (waar ook Shift Mail mee wordt verstuurd), heeft een gratis Lite-versie uitgebracht. Voor mensen die op non-profit basis een mailinglijst willen runnen.
http://www.lsoft.com/free-edition.html
~ Amazon Boeken, nu blijvend in prijs verlaagd.
http://www.amazon.com/
~ Name that Candybar!
http://www.sci.mus.mn.us/sln/tf/c/crosssection/namethatbar.html
~ Treasure Island, de gezellige netradiozender waarbij de DJ alleen uit zijn eigen collectie gouwe ouwe put.
http://www.radio.dowco.com/treasureisland/
~ Het mag weer.
http://hack-a-mac.global.de/
~ Gearfinder, een handige consumentengids voor campeer- en reisspullen.
http://www.gearfinder.com/
~ Als je nou weer aan het snacken bent, geef je kat dan ook een kroket.
http://www.neosoft.com/stealth/catfood/recipes.html
~ De Web Politie. Voor het aangeven van netscams, kinderpornografie-verspreiders, en kwakzalvers.
http://www.web-police.org/
~ El Chupacabras, een geitendodende mix van een alien en een yeti uit Puerto Rico.
http://www.parascope.com/en/1096/chupa/chupa.htm
~ Electric Minds, de virtuele gemeenschap van Howard Rheingold, staat op de rand van faillissement.
http://www.wired.com/news/email/4464.html
~ 'Every night I venture forth into the nooks, crannies and dark alleys of the Internet, painstaking searching for the precious gems of internet software I lay before you daily. Yes, these forays would exhaust the average man, er person... But not me! Why? Because I am one of the few, the proud, the relentless... I am Dave Franklin: Hunter Gatherer!'
http://www.davecentral.com/
~ The Book of Cliches. 'Een leuke site waar je veel leuke dingen kunt vinden.'
http://utopia.knoware.nl/users/sybev/cliche/index.htm
~ Eentje voor de webmasters.
http://www.searchenginewatch.com/
~ 'Oompa Loompa, doompadee doo. We have a perfect puzzle for you. Oompa Loompa, doompadee dee. If you are wise you will listen me.' En nog meer songteksten uit Sjakie & de Chocoladefabriek.
http://condor.stcloud.msus.edu/~triskm01/hazel/wonka/lyrics.htm
~ D.U.D. - The Database of Unsafe Driving.
http://www.comnet.ca/~chezken/duds.html
~ 'No cows were harmed in the making of this webpage!'
http://www.geocities.com/Area51/Vault/6963/
~ Jo is benieuwd hoe jij de toekomst van de studiefinanciering ziet.
http://www.studiefinanciering.nl/
~ So, you wanna make a zine?
http://www.zinebook.com/
~ Merchandise voor journalisten.
http://www.walston1.com/spj/

SHIFT ONLINE
http://www.shift.pi.net/
^^ Aanstaande zondag de B o o k m a r k s van Geert-Jan Strengholt. Mediamatic-redacteur Strengholt is een van de drie samenstellers van Website Graphics, het vervolg op het succesvolle koffietafelboek MultiMedia Graphics uit 1996. Website Graphics biedt een overzicht van het beste schermontwerp voor het web en laat veertig websites verdeeld over zes categorieen de revu passeren. Bij Shift geeft Strengholt een preview.

^^ In W i n d o w s D r e s s i n g - de populairste internetrubriek onder computers - deze week: Systemsounds en een desktop theme voor alle leeftijden van Carmageddon, NASA screensavers vanaf Mars, een animated cursor en iconen van Tamagotchi eieren, Stonehenge in 3D en Big Brother vermomd als start-up screen.

RE
< Nav van het item 'Netscape No!' (SM 2.24):

Michel van Leeuwen [vleeuwen@caiw.nl]
'Ik had ff een reactie over jullie negatieve stukje over Netscape 4.0. Ik had nergens last van, installeren was zo gebeurd en ik heb alles nog (bookmarks, mijn e-mailtjes en de plugins doen het nog steeds). Ik gebruik de news en mail clients van Netscape 3.01 - en nu 4.0 - al een paar maanden en ik vind ze erg makkelijk. Je kunt er alles mee doen wat de standaard e-mailer ermee wil doen: lezen, schrijven, attachments, signatures, address boekje etc. Over de look & feel van Netscape 4.0: Iedereen zijn eigen smaak, ik vind het wel mooi. Over de gelijkenis met Internet Explorer kan ik niet veel zeggen, want ik heb Internet Explorer nog nooit gebruikt. Dus ik zou zeggen, heb je de tijd om het te downloaden (het bestand is eigenlijk veels te groot) dan moet je dat gewoon doen!

Kobus Kortmann [kortmann@worldaccess.nl]
'Ik heb Netscape 4.0 geladen en geen enkel probleem. Alles werkt prima en geen verlies van bestanden! Even wennen want het is geheel anders. Overigens blijk ik 'Standaard' te hebben geladen. Welke soorten zijn er nog meer?'

4.01 plus alle extra's ( http://home.netscape.com/download/client_options.html#additional )
4.01 voor zakelijke gebruikers ( http://home.netscape.com/download/version_info/frame_1_3.html )

Erik Poel [ErikPoel@dds.nl]
'Enige opmerkingen:
-Bij mij verliep de upgrade al vanaf PV4 vlekkeloos... de installatie final release zelfs met behoud van bookmarks, cache etc. Natuurlijk wel even alles naar de juiste ('oude') files en paden laten wijzen!
-Een backup maken van je bookmarks is altijd aan te raden, ook ivm een HD-crash.
-De meest gangbare plug-ins zitten in het pakket, tenzij je het minimale pakket kiest. En dan nog kan je gewoon je oude plug-ins weer installeren, die je natuurlijk gewoon ergens op je harddisk of op een CD hebt opgeslagen en niet direct na installatie hebt gedelete.
-De naam (communicator) is zegt juist dat het een compleet communicatie pakket is. Dus niet alleen een browser. Verder is de mail client van Communicator absoluut beter dan het aloude Eudora en is Netscape News een van de beste news clients. De geintegreerde HTML editor is inderdaad een lachertje....
-Een echte Netscape gebruiker heeft GEEN buttons op de toolbar, maar alleen text. Die onzinnige buttons gebruiken te veel kostbare verticale ruimte op de monitor.
-Een light versie (alleen browser) zou inderdaad een goed idee zijn, vooral voor mensen die het geheel met een 28k8 modempje moeten binnenhalen. Een oudere browser is echter geen vergelijkbaar alternatief, omdat deze vele 'handigheidjes' (zoals URL-completion uit de history, een dropdown list onder de back button, zoeken door ingeven van de zoek termen op de URL regel, etc. etc.) missen en (misschien nog belangrijker) de nieuwe HTML en Javascript specificaties niet ondersteunen.'

Leo Langeveld [Leo@rnv.nl]
'Nee, dan IE 4.0. Dat is een lekker compact programmaatje. Voor je dat aan het werk hebt ben je echt een uur verder. Nee, dan Netscape 4.0. Installatie 10 minuten. Werkt perfect. Of zijn jullie Microsoft fans voor wie alles wat niet IE is, fout is? Ik hoop het toch niet. Enne.. ik heb cleansweep op mijn PC. Dus ik heb nergens problemen mee.'

Deze Shift Mail werd gemaakt met een Compaq P90, 32 Mb RAM, 17 inch monitor, Teles ISDN-kaart, Windows 95, Word 97, Eudora Pro 3.0, Netscape 3.01 (incl. RealAudio 4.0, Shockwave, Shockwave Flash 2, Live3D, LiveAudio en QuickTime plug-ins), halfzware Javaanse Jongens, een zakje Haagsche Hopjes van Rademaker en het gezelschap van Sensi de Server Poes.

> Shift Mail World Tour!

Enrico van Goor [enrico@plessey.co.za]
'Ik ben op het moment op stage in Zuid Afrika. Ik heb een abonnement op Shift Mail, maar dat is op mijn e-mail adres in Nederland. Nu hebben we op het werk geen volledige internet aansluiting, alleen maar e-mail. Is het mogelijk dat ik Shift ook in Zuid-Afrika krijg?'

++++

© 1997 Planet Internet. Alle rechten voorbehouden.
Shift Mail is een gratis uitgave en louter bedoeld voor persoonlijk gebruik. Shift Mail verschijnt wekelijks op vrijdag. Dit e-mail magazine is gemaakt van kringloop-elektronen.

homepage: http://www.shift.pi.net/
e-mail: shift@pi.net
redactie: Erwin van der Zande evdz@pi.net
mailsupport: cybrarians@pi.net
news:pi.shift [alleen voor abonnees van Planet Internet en World Access]
archief: http://www.shift.pi.net/mail/97/225.html
sales: adverteerders@pi.net
adverteren: http://www.pi.net/servicedesk/tariefkaart/
oplage: 7600

Abonneren op Shift Mail kan online op de site en per e-mail. Stuur een e-mail naar listserv@pi.net met in de body: subscribe shiftmail voornaam achternaam. De subject-regel kan blanco blijven. Werkt dit niet naar behoren, lees dan de instructies zoals die op de site van Shift staan op de Mail pagina.