vrijdag 25.04.97
http://www.shift.pi.net/

1. Alarmfase 3 voor HTML
Citaat van de Week
Ontdek je Plekje: Frederique.com
Shift Online: Hans Kerkhof
Re: 1258 gram

1. Alarmfase 3 voor HTML

In de wedloop om het web meer te laten duwen a la Pointcast en meer open te stellen voor manipulaties door de surfer, dreigt de universele opmaaktaal van het web HTML tussen wal en schip te raken. De twee browser supermachten, Netscape en Microsoft, werken achter de schermen aan een uitbreiding genaamd Dynamic HTML. Beide aan hun eigen versie, om zo hun browser exclusief te maken. De eenduidigheid en eenvoud van HTML, die het web hebben gebracht waar het nu is, komen hierdoor in gevaar. Aanstaande dinsdag een Shift Special over de plannen van Netscape en Microsoft, het standpunt van het W3 Consortium en het verzet van de webgemeenschap.

http://www.shift.pi.net/

CITAAT VAN DE WEEK

'Ik denk dat bij programma's zoals dat van Catherine Keijl de kijker zelfs voor hersenletsel moet worden gewaarschuwd.'

Aldus Cees Hamelink, hoogleraar communicatiewetenschappen aan de UvA, afgelopen zaterdag in de Volkskrant in een toelichting op het Communicatie Handvest van de Burger. Het manifest is een aanzet tot informatiebescherming en -bewaking. Iets wat volgens Hamelink hard nodig is: 'Men maakt zich druk over de ozonlaag, misschien over de mensenrechten, maar nooit over onafhankelijkheid en toegankelijkheid van informatie of over inbreuken op de privacy.' Op de site word je uitgenodigd het manifest te tekenen. Spijtig dat het formulier nog niet werkt.

http://www.waag.org/pcc/nl/charter-nl.html

ONTDEK JE PLEKJE
~ 'I'm shocked by what people are saying about me on the Net, and, actually, about an ex-boyfriend of mine. People say things about this and about that, and a lot of it is entirely untrue. That's part of what got me involved with Supermodel.com and with starting my own site.' Supermodel Frederique van der Wal in een interview met het Amerikaanse Computer Life.
http://www.frederique.com/
http://www.supermodel.com/ (9 miljoen hits per maand!)
http://www.zdnet.com/complife/buz/9705/freder1.html
~ Wil je Neerlands beroemdste Nederlander Johan Cruyff feliciteren met zijn 50ste verjaardag, dan mag je aansluiten in de rij. Want de twee sites worden overladen met bezoekers uit alle hoeken van de wereld.
http://www.cruijff.com/
http://www.cruyff.com/
~ Dit weekend vindt in Etten-Leur Q-Day 97 plaats. Een weekend lang Quake (en Diablo, Duke Nukem) spelen, individueel of in clan-verband. Je dient zelf een computer mee te nemen (liefst al voorzien van een netwerkkaart) en een slaapzak. Toegang kost 20 gulden. Aan het einde van het weekend wordt de titel 'Best Quake clan of Holland 1997' uitgereikt.
http://qday.concepts.nl/
~ Larry Ellison van Oracle wil Apple overnemen. Om zijn Network Computer te kunnen bouwen. Dat vinden sommige Mac-fanaten geen goed idee.
http://www.colby.edu/personal/pmgulezi/petition.html
http://www.millersv.edu/~tam84877/
~ De officiele site van The Bold & The Beautiful. De soapserie bestaat inmiddels tien jaar.
http://www.cbs.com/daytime/bb/
~ The Channels maakt zich op voor versie 2.0. Nu met meer interactie, scrollend door Amsterdam.
http://www-2.channels.nl/
~ In het Winkelcentrum vind je links naar vrijwel alle Nederlandse elektronische winkels: boeken, cd's, software, reizen, enzovoort.
http://www.winkelcentrum.com/
~ Search-engine Excite is over gestapt op 'channels'. Je kunt nu ook een eigen op-maat-gemaakt kanaal openen.
http://www.excite.com/
~ Snapshots of San Francisco. Elke vrijdag een nieuw foto-essay van hoge kwaliteit.
http://www.spcom.com/snap/
~ CNet heeft weer een killer domainname te pakken.
http://www.browsers.com/
~ The Virtual Zoo, een soort Yahoo maar dan met dieren en bedoeld voor kinderen.
http://207.71.29.70/zoo/
~ The Toaster Museum is op zoek naar nieuwe behuizing en Europese broodroosters.
http://www.spiritone.com/~ericn/eurowanted.html
~ TIFNY, een browser speciaal gemaakt voor het eenvoudig bekijken van plaatjes in nieuwsgroepen.
http://www.tifny2.com/

SHIFT ONLINE
http://www.shift.pi.net/
^^ Aanstaande zondag de B o o k m a r k s van Hans Kerkhof. Kerkhof is oprichter van TV3000, een innovatieve produktiemaatschappij dat een switch maakte van underground televisie naar overground internet. Zo heeft zijn webcam een van de hoogste surfdichtheidscijfers in Nederland. En werkte hij mee aan de sites van Heineken, Stimorol en Nationale Nederlanden. Tegenwoordig is Kerkhof in de weer met de TV3000 Internet Roadshow - internet spektakel op lokatie. Want dat doet hij het liefst. Internet onder de mensen brengen. Zondag doet hij Shift aan.
^^ In W i n d o w s D r e s s i n g - de populairste internetrubriek onder computers - deze week de volgende downloadabilia: de beste desktop theme van Madonna, een PTT screensaver 'ut Grunnink', Catwoman voor aan de muur, Mac metamorfoses, nucleaire startschermen en acht soundclips die kunnen dienen als e-mail alert.

RE
< Nav de Bit Babes special van afgelopen zondag waarin werd vermeld dat de virtuele popster Kyoko Date 43 kilo weegt:
Dick Verweij dverweij@pi.net
'Ik web alle polygonen nog eens nageteld. Per pixel zijn er ongeveer 10 tot de 28ste atomen aanwezig. Omgerekend per atoom a 6 * 10 tot de min 23 ste kilo komen, ofwel +/ 0,0016 gram per pixel dit uitgerekend kom ik op een 1024 * 768 = 786431 => 1258 gram per volledig plaatje. Dus geen 43 kilo...!!'

< Nav een reactie van Frank Struyf over de vrije vertaling van het Engelse 'suck' (SM 2.16):
Bert-Jaap Koops E.J.Koops@kub.nl
'> 'Convergentie, het huwelijk tussen televisie en het web.. zuigt.
> Zuigt? Hmm, letterlijke vertaling uit het Engels misschien? Ik denk dat
> 'Microsoft sucks' toch net iets anders betekent dan 'Microsoft zuigt'...'
Zoals een Zweeds stofzuigerfabrikant in een vlaag van creatieve verstandsverbijstering ooit adverteerde: Nothing sucks like Electrolux.'

++++

© 1997 Planet Internet. Alle rechten voorbehouden.
Shift Mail is een gratis uitgave en louter bedoeld voor persoonlijk gebruik. Shift Mail verschijnt wekelijks op vrijdag. Dit e-mail magazine is gemaakt van kringloop-elektronen.

homepage: http://www.shift.pi.net/
algemeen: shift@pi.net
redactie: Erwin van der Zande evdz@pi.net
mailsupport: cybrarians@pi.net
news:pi.shift [alleen voor abonnees van Planet Internet en World Access]
archief: http://www.shift.pi.net/mail/97/217.html

Abonneren op Shift Mail kan online op de site en per e-mail. Stuur een e-mail naar listserv@pi.net met in de body: . De subject-regel kan blanco blijven. Werkt dit niet naar behoren, lees dan de instructies zoals die op de site van Shift staan op de Mail pagina.