S H I F T 2.16 [alt.toppop]
vrijdag 18.04.97
http://www.shift.pi.net/

1. Bit Babes
Citaat van de Week
Ontdek je Plekje: Web Vengeance
Shift Online: Aeon Flux, Tolkien en The Young Ones
Re: 'Yes, we care!'

1. Bit Babes

Ze is geboren in Tokyo, is 17 jaar oud, weegt 43 kilo, is 1 meter 62 lang en heeft de ideale tienermaten 83-56-82. Ze presenteert een nachtprogramma op de Japanse zender G1 Grouper en heeft een cd-single - 'Love Communication' - plus bijbehorende videoclip op haar naam staan. Op het eerste oog het profiel van een willekeurig popsterretje. Ware het niet dat de Japanse Kyoko Date uit 40.000 polygonen bestaat in plaats van vlees en bloed. Aanstaande zondag een Shift Special over de opkomst van Bit Babes zoals Kyoko Date, Lara Bancroft (uit Tomb Raider), Sarah (Virtua Fighter) en Veronica Callahan (The Lords of Tantrazz). Who needs The Spice Girls?

http://www.shift.pi.net/

CITAAT VAN DE WEEK

'The golden rule of hacker morality, informally recognized as "the hacker ethic," is that information wants to be free-though computerization has catapulted hackers like Bill Gates into untold riches.'

Aldus alt.culture, het sourcebook over de jongerencultuur van de jaren 90, over het fenomeen 'hackers'. Het boek is online verwerkt in een database-site en zou gisteren versie 2.0 openen. Shift wachtte tevergeefs af, want de auteurs blijken te zijn opgekocht door Time-Warners Pathfinder.

http://www.altculture.com/
http://pathfinder.com/@@w6gvTwcA3asHPkCP/altculture/

ONTDEK JE PLEKJE
~ Er zijn sites die zo hard zuigen dat je ze wel kunt schieten. Letterlijk zelfs. Vanaf nu kan dat ook. Met Web Vengeance. Bezoek een site, schiet 'm in Doom-stijl helemaal lek en je treffers worden bijgehouden op de centrale HitList bij SegaSoft. De site van de Amerikaanse belastingdienst staat met een ruime voorsprong bovenaan. Web Vengeance is er alleen voor Windows 95 gebruikers.
http://www.segasoft.com/web-vengeance/index.html
~ Barren met ballen.
http://www.introweb.nl/~shaq/hooters.htm
http://www.hooters.com/
~ Netscape heeft zijn push medium klaar: NetCaster. Het programma, dat ook de javakanalen van Marimba kan uitzenden, vormt een onderdeel van Netscape Communicator.
http://www.netscape.com/comprod/products/communicator/netcaster_frameset.html
~ In ruil voor commerciele boodschappen krijg je een paar keer per week per e-mail lotto-tickets toegestuurd. Met kans op geldprijzen vanaf 100 dollar. Hoe verzinnen ze het.
http://www.emaillotto.com/
~ Wat Gene Rodenberry en Timothy Leary konden, kun jij nu ook.. als je dood bent.
http://www.celestis.com/
~ Voor degene die in 1973 zijn geboren.
http://www.musenet.org/~cocoa/1973/
~ Canonball Run meets Starsky & Hutch. Interstate '76 is de meest groovy game sinds tijden.
http://www.activision.com/i76/
~ Dit maal geen prank maar een echt virus dat aardig wat schade kan aanrichten op je computer. Het bestand heeft de naam aol4free.com. Niet downloaden en zeker niet openen.
http://ciac.llnl.gov/ciac/bulletins/h-47a.shtml
~ NASA-satelliet vindt verloren stad.
http://observe.ivv.nasa.gov/nasa/education/exhibits/ubar/ubar_0.html
~ Fanatieke burgerwachters mogen hopen dat ze de Amerikaanse zender CBS kunnen ontvangen. Het programma Cold Case biedt kijkers via hun site dossiers aan van 'koude' moordzaken. Zaken dus waar de politie niet meer uitkomt, maar waar wel vette belonigen op staan. 'Join an actual murder investigation, and then download the police files on the Internet.'
http://www.coldcase.com/
~ 'Belgacow sucks!' Sommige Belgen zijn het niet echt eens met de hoge telefoontarieven van Belgacom.
http://door.hookon.be/~kbernaer/belgacow/
~ Net.Medic. Een zogeheten browser compagnon die bij hevige vertragingen je internetverbinding analyseert en kijkt waar de bootleneck zit: in je computer, modem, of bij je provider, de backbone, of bij de site die probeert te bereiken. Een testversie is gratis te downloaden. De redactie heeft Net.Medic nog niet geprobeerd.
http://www.vitalsigns.com/product/
~ Disneyland Parijs bestaat 5 jaar. Dat wordt onder meer gevierd met een website maar je een mini-vakantie kunt plannen.
http://www.disneylandparis.com/disney/main.asp?pageid=Y&langid=3
~ Charles Manson heeft weer een paar nieuwe fans.
http://www.atwa.com/
~ Gas geven in een Lamborghini Diablo kan nu iedereen (shockwave).
http://www.lamborghini.com/main/diablo/tour/shockwave_tour.html
~ Jean Michel Jarre blijft naar lucht happen.
http://www.jeanmicheljarre.com/remix.html
~ Hier mag je The Spice Girls meppen (shockwave).
http://194.112.40.4/Urban75/spicebelt.html
~ Je kunt tegenwoordig ook lichaamsdelen klonen.
http://www.themenu.net/clones/parts.htm
~ Of ouderwets verlengen.
http://www.enlarge.com/
~ 'The Real Heaven's Gate'
http://www.win.net/webs/
~ Mail-a-Meal. Aardig voor als je iemand uit eten wil vragen.
http://www.mailameal.com/
~ 'This site is dedicated to helping you get as much free publicity for your product, service, cause or issue as you want. And the strategies and techniques you'll learn are based on successful experience - not theory.' Ongebreidelde marketing, USA-style.
http://www2.netrageous.com/netrageous/pr/

SHIFT ONLINE
http://www.shift.pi.net/
^^ In W i n d o w s D r e s s i n g - de populairste internetrubriek onder computers - deze week de volgende downloadabilia: sci-fi killer Aeon Flux, een screensaver van SimCity, de fantasie van Tolkien, sterren voor je Mac, de beste sounds uit The Young Ones, en 40 paar Recycle Bins.
^^ De Z o e k pagina is uitgebreid met een linkslijst naar de beste searchsites op het Net voor verschillende zoektochten, aangevuld met enkele handige sites voor real life services. Dus vanaf vandaag: Shift, en gij zult vinden.

RE
> Over het Citaat van de Week in SM 2.15:
Frank Struyf frank.struyf@ping.be
'> Convergentie, het huwelijk tussen televisie en het web.. zuigt. Zuigt? Hmm, letterlijke vertaling uit het Engels misschien? Ik denk dat 'Microsoft sucks' toch net iets anders betekent dan 'Microsoft zuigt'...'

> Nav de Shift Special 'De Missing Link' van afgelopen zondag over de Internet Archive:
Jang ifunltd@pi.net
'Archiveren wekt bij mij vooral stoffige associaties op met diensten die alles wat los en vast zit voor de eeuwigheid willen opslaan. Gelukkig waren we met het WWW net zover, dat de vluchtigheid van informatie niet te kostbaar meer is (zoals met boeken wel het geval is: elk jaar een nieuwe POPencyclopedie bijvoorbeeld). Ik juich die vluchtigheid van harte toe, vanuit een gezonde portie afkeer van die vreemdsoortige drang van allerlei mensen om alles vast te willen leggen. Leven is bewegen, en wat dat betreft ken ik geen levendiger medium dan WWW. Hoe meer daarin gearchiveerd wordt, hoe stoffiger het ervan wordt. Er is toch ook geen TV zender waar je de journaals van vorig jaar nog eens na kunt kijken? Als je een webpagina hebt gemist, merk je daar toch niets van? Kortom, veel ophef over een ouderwetse manier van omgaan met media (het archiveren), die nu in een volslagen anderssoortig medium wordt herhaald door een Amerikaan die het niet helemaal begrepen heeft.'

Jan Jacobs jan@riv.nl
'We hebben de e-Wave en de Wave site keurig bewaard op een writable cd-rom, hoor. Zelfs de eerste site, die in augustus 1994 online ging, met de 'If you can't be with the one you love'- rubriek is er nog. Yes, we care!'

Roelof de Jonge marteel.rjonge@pi.net
'Dat de informatie van internet met een bibliotheek vergeleken wordt, is terecht een wel zeer kromme vergelijking. De heer Verdegaal is een student grafisch vormgeving en weet derhalve mijns inziens niets van de werkwijze van bibliotheken c.q. archieven. Ik wel, want het is mijn vak. Een kleine verduidelijking lijkt daarom wel op zijn plaats.
Bibliotheken gaan ACTIEF op zoek naar documentaire informatie. Dit kunnen informatiedragers van verschillende aard zijn dus inclusief de grafisch vormgegevene. Archieven daarentegen zijn volkomen passief. Een archief bestaat niet als iemand aan een derde schrijft. Zodra dit gebeurt, bv. iemand schrijft aan een overheidsorgaan, dan kan dit overheidsorgaan beginnen met het vormen van een archief. Dit houdt automatisch in dat een digitaal document, analoog een papieren, wel degelijk kan verouderen. Het is alleen het soort informatieDRAGER wat verschilt. Vormgeving speelt totaal geen rol hoogstens als artistieke of kunstwaarde (kwestie van ontwikkeling van de kunst). Zelfs dit is een overduidelijke reden om te bewaren.'

++++

© 1997 Planet Internet. Alle rechten voorbehouden.
Shift Mail is een gratis uitgave en louter bedoeld voor persoonlijk gebruik. Shift Mail verschijnt wekelijks op vrijdag. Dit e-mail magazine is gemaakt van kringloop-elektronen.

homepage: http://www.shift.pi.net/
algemeen: shift@pi.net
redactie: Erwin van der Zande evdz@pi.net
mailsupport: cybrarians@pi.net
news:pi.shift [alleen voor abonnees van Planet Internet en World Access]
archief: http://www.shift.pi.net/mail/97/216.html

Abonneren op Shift Mail kan online op de site en per e-mail. Stuur een e-mail naar listserv@pi.net met in de body: . De subject-regel kan blanco blijven. Werkt dit niet naar behoren, lees dan de instructies zoals die op de site van Shift staan op de Mail pagina.